UF-företaget som hänger upp hela sin affärsidé på galgar

Mikaela Ljungkvist, marknadsansvarig.

Om man ska starta ett företag och vill ha extra stora chanser att lyckas, bör man kanske satsa på något som alla behöver. Det är precis vad DesignGalgen UF gjort – de tillverkar och marknadsför galgar.

Ett UF-företag är något som startas i skolan, med förutsättningar som ett riktigt företag, men under verksamhetstiden så stöttas det av handledare och lärare innan företaget läggs ned i slutet av läsåret och bokslut upprättas. Då avgörs det om företaget gått med vinst eller förlust. Designgalgen UFs företag har sitt säte på Västerhöjdsgymnasiet i Skövde.

Men vad är er affärsidé? Kan man verkligen göra något spännande med galgar?
-Vår affärsidé lyder ”DesignGalgen erbjuder en egentillverkad unik galge som är både praktisk och elegant till den som uppskattar modern formgivning. Galgen bygger på återbrukat material samt en hopfällbar funktion som gör den unik på marknaden, och uppskattas därför som både inredningsprodukt och klädesförvaring.”

Den galge som företaget tillverkar.

Var det svårt eller självklart att komma fram till vad företaget skulle satsa på?
-Det var svårt att komma på en produkt som inte tidigare funnits på marknaden och som skulle kunna vara attraherande för konsumenterna. Men när vi kom fram till idén att göra en ihopfällbar galge gick själva utformningen relativt snabbt så vi visst på ett ungefär vad vi ville använda oss av för material. En viktig del av vår galge är att vi vill att den ska vara ekologiskt hållbar och inte skada miljön. Därför använder vi oss till största del av återbrukade material. Vi håller just nu även på att utforma och tillverka en barngalge som en vidareutveckling på vår produkt, säger
Mikaela Ljungkvist.

Vilka är ni som driver företaget och vilka roller har ni inom det?
-DesignGalgen UF består av Oscar Haglund VD, Mikaela Ljungkvist markandsansvarig, Fanny Elovson ekonomichef, Victor Ljungquist säljare.

Varför tror ni på att just ert företags produkt/tjänst tilltalar målgruppen?
-Alla är någon gång i sitt liv i behov av en galge och därav är vår målgrupp alla åldrar och könstillhörigheter. Den är neutral i färgerna och stilren så att den passar i alla hem. Då vår galge även har en unik design som gör den speciell kan man även ha den som en inredningsdetalj till exempel i hallen när det inte hänger några kläder på den.

Närbild på galgar som tillverkas.

Vad är svårast med att bedriva ett företag?
-Det svåraste med att bedriva ett företag är att hinna med allt som behöver göras. Eftersom vi tillverkar vår egna produkt så går mycket tid åt att producera själva galgen. Utöver detta ska ekonomin fungera och kontakten med leverantörer ska vara kontinuerlig, säger Ljungkvist.

-Vad är målsättningen med företaget om ni får drömma fritt?
-Våra drömmar med företaget är att vår kundgrupp inte endast ska vara begränsad till Skövde och Skaraborg utan att det ska finnas kunder över hela landet. Även kunna vidareutveckla produkten och utforma nya galgar med ny design, avslutar Mikaela Ljungkvist.

Länkar i samband med artikeln:

Länk till vår tidigare artikel om UF-mässan där över 170 företag tävlar i företagsamhet 7-8 mars i Arena Skövde.

Länk till Skövde kommuns hemsida för anmälan till fri frukost och föreläsning i samband med mässan.

Länk till DesignGalgen UFs instagramsida hittar du här.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*