Skövdeföretag vid Science Park Skövde tog hem miljonaffär

Science Park Skövde
Foto: Roderick Hristov
Det går bra för Science Park Skövdes företagare just nu. Det kan man anta eftersom de positiva nyheterna kommer med tät intervall. Nu är det ett företag som kammat hem en upphandling värd flera miljoner.

Fullservicebyrån Lazzo har funnits i Science Park Skövde sedan 2009. För några veckor sedan vann de en upphandling med Jönköpings Länstrafik. Avtalet är värt flera miljoner och löper på två år, med möjlighet till två års förlängning.

För verkställande direktören vid Lazzo, Jan Brissman, och hans medarbetare betyder det mycket att de nu blivit tilldelade uppdraget att ta Jönköpings Länstrafik (JLT) ett steg längre i sin kommunikation med kunderna.

– Jag är stolt över att vi vunnit upphandlingen. Vi kommer att bidra med kunskap och kompetens inom fyra delområden: Strategiskt kommunikations- och varumärkesarbete, löpande produktion av kampanjer och aktiviteter, marknadsundersökningar och CRM. CRM är ett system och en process för att hitta, behålla, utveckla och återta kunder samt att förstå kundernas beteende för att kunna samarbeta med dem på bästa sätt, förklarar Jan Brissman.

Lazzo har över 20 års erfarenhet av att arbeta specifikt med kunder som levererar kollektivtrafik, bland andra Västtrafik, Värmlandstrafik och Länstrafiken Örebro.

– Att vi nu blivit valda som partner för JLT är ett erkännande av vårt team och den specialistkunskap vi besitter för att hjälpa uppdragsgivare inom persontrafik att nå sina affärs- och verksamhetsmål, säger Jan Brissman.

-Hur mycket påverkar miljön i Science Park Skövde er kreativitet och förmåga att utvecklas som företag?
-Vi har funnits i Science Park miljö sedan 2009. Fördelarna är många, nätverket, flera bolag att samverka med, kompetensutveckling och bra infrastruktur med närhet till tåg.

Blir det nyanställningar eller görs det inom ramen för befintlig personal?
-Det görs med befintlig personal. Lazzo har en kvalificerad arbetsgrupp som besitter kunskaper och lång erfarenhet inom området.  – Vi kommer att bidra med kunskap och kompetens inom fyra delområden; strategiskt kommunikations- och varumärkesarbete, löpande produktion av kampanjer och aktiviteter, marknadsundersökningar och CRM. Ett övergripande mål är nöjda kunder och ett ökat resande med Jönköpings Länstrafik.

-Hur har ni firat ordern?
-Det blev en skål med skumpa och ryggdunk.