Skövdebutiker går samman inför Black Friday

Maria Leo, Skövde city
Maria Leo, Skövde City
De senaste årens diskussioner kring handelns förändrade konsumtionsmönster, hållbara handel och lokala butikers existensberättigande har intensifierats.

Local is the new black

Därför möter nu den lokala handeln internethandeln i ett samlat grepp. Detta märks framförallt i samband med Black Friday. Skövde går ihop med 28 andra stadskärnor samman i en kampanj under parollen ‘Local is the new black’ för att lyfta fram sina lokala butiker. Initiativstagare är Skövde City och Commerce köpcentrum.

Den 29 november blir det premiär runt om i Sverige och således även Skövde. Förhoppningen är att det blir startskottet för ett gemensamt arbete med att sätta fokus på den lokala handeln i stadskärnor runt om i landet.

Idén är inte ny, men det var på Helsingborg Citys marknadsgruppsmöte där representanter från staden, fastighetsägarna och Cityföreningen satte ner foten. Via nätverket Sveriges centrumutvecklare nappade därefter 29 städer på kampanjen som nu går från Helsingborg i söder upp till Östersund i norr.

Lokal service med mysfaktor garanteras

Hur kommer skövdeborna att märka av det?
-Vi vill slå ett slag för lokal handel och butikerna kommer göra sitt bästa för att möta upp med sina erbjudanden. Det blir också instastories inför Black friday under kampanjen ‘Local is the new Black’. De lokala handlarna kommer därmed att göra sitt bästa för att ge det lilla extra i stadskärnorna runt om i landet med start den 29 november, svarar Maria Leo som är centrumledare i Skövde Cityförening.

Vad kan Skövdes lokala handel och butiker erbjuda som inte internet kan?
-Få tips och råd av erfarna och kunniga handlare som är experter inom sina områden. Möjligheten att träffa på vänner ute på stan, att ta en spontanfika mitt i shoppandet och att låta sig inspireras av skyltfönster. Sen får man även njuta av all stämningsfull belysning som satts upp i samband med Stad i Ljus, det är supermysigt! Att man stöttar den lokala handeln blir en bonus, berättar Maria Leo.

29 städer är med och lyfter Local is the new black

Skövde (förstås), Helsingborg, Västerås, Östersund, Hässleholm, Nynäshamn, Halmstad, Västervik, Falun, Kramfors, Kristianstad, Ljusdal, Sölvesborg, Karlskrona, Bollnäs, Göteborg, Eskilstuna, Ängelholm, Strängnäs, Eslöv, Kalmar, Oskarshamn, Katrineholm, Piteå, Örnsköldsvik, Tidaholm, Sundsvall, Södertälje.